Friday 26 October 2012

MedaN - DAY 3


seperti yg dijanjikan pukul 7pg kat cafe..tp batang hidung en.driver&tourguide xnampak lg.Semangat kitorg pg tu hehe..kitorg duduk je kt meja then pekerja hotel tu terus hidangkan breakfast untuk kitorg.emmm nasi goreng lg uhu..demukk aku cam ni pg-ptg-siang mlm nasi..tgk rupe nasi goreng diorg same je dgn yg aku mkn kat Berastagi (resepi sama kot hehe naseb baik rase dia sodapp di mkn )
nasi goreng kicap+hot tea
tgh sesedap makan muncul lah en.tourguide.dia kata ferry kitorg pukul 10pg so de lbh kurang 2j lbh kt sini. So dah abes makan kitorg turun lah kt bawah tepi Lake Toba.Lg sekali aku kagum dgn pemandangan kat sini dgn langit yg biru & cuaca yg ala2 sejuk tak sejuk hehee..tgh syok2 click2 photog kitorg di sape dgn sorang uncle omputih & isteri dia.Dia kata "selamat pagi" then dgn rse terkezut ye aku jawab "morning" haha lawak tp malu pun ade...so tgklah hasil click2 aku ; )
salah satu block bilik Toledo Inn
cuaca yg sgt santekk
buah mikasa yg de kat tepi Lake Toba..
Another view yg buat aku rase suka tempat ni....
Lampu ni ingatkan aku cite Narnia hehe

sementara tunggu en.driver yg baru bgn tido kitorg pun posing2 lah kt tepi Lake Toba tu & en.tourguide as a cameraman x bertauliah hoho..memcm gaya dah berposing akhir ye en.driver pun muncul (-,-)"
 so dalam pukul 8.30pg kitorg gerak ke Jetty. sebelum tu ni photog keliling hotel kitorg:





 Sebelum ke jetty en.tourguide ajak kitorg singgah ke Perkampungan org Batak (Ambarita) kt situ ada rumah tradisional diorg & tempat pasungan mase dedulu..rupanya cite org Batak mkn org bukan mitos semata (ermm almaklum lah aku ingt mitos je...) menurut en.tourguide, diorang hanya makan org yg melakukan kesalahan.Sebelum di makan pesalah tersebut akan di kurung seperti haiwan peliharaan di bawah rumah & di jatuhkan hukuman.

Horas : Selamat jalan/datang kot (bak kata en.tourguide)
ni lah tempat jatuh hukuman
tempat kurungan.
 dah abes tetgk kat situ..kitorg gerak le kat lorong2 kedai kt situ..mase tu around 9pg ada yg kedai dah buka ada yg belum..tp disebabkan kitorg je yg kt situ pe lg kene pujuk rayu lah dgn mbak2 kat situ..tp berbaloi gak aku dapat 60000Rp-10 keping fridge magnet ( aku dah pandai bargain hoho ).
then kitorg pun menerus kan perjalanan ke Jetty & sampai jetty dlm 9.45pg..otw nak ke Jetty aku sempat click2 photog yg menghijau..

suasana di Jetty
kaki kitorg+en.tourguide sekali
tgk bukit tu aku rase nak ber-hindustan je (tergolek2 dr atas smpai bawah)
 dgn pergerakan ferry yg slomo..pukul 11pg kitaorg sampai di Parappat & meneruskan perjalanan ke Medan.Masa lalu lereng2 bukit van kitorg terserempak dgn 1 lori ni gabak besar yg tersangkut & lori tu betul2 tepi aku cuak gak lah cz lori tu cam xstabil je..kalau dia terbalik maksud ye lori tu akan hempap van uhu and aku bersemadi kt Medan (cian mak aku....)choiiii jauh ye aku merapu..rupe2 ye tayar lori tu tersangkut batu so terpakse lah ketepikan batu tu baru semua kenderaan boleh gerak...so de beberapa pemandu kenderaan lain yg turun utk membantu(bagus diorg ni saling bantu membantu)...

benti tepi jalan jap bagi monkey2 ni mamam..
dalam 1 1/2jam perjalanan kitorg sampai di Garuda Restoran,Pematangsiantar utk lunch..uhu lapar ye pasal kitorg makan tanpa bersuara.

 perut sudah isi so meneruskan way ke tempat beli makanan yg dikatakan glamour 'tingtingtongtangtang" (blh tiong2 kot lps makan uhu) nama tu buat aku tertanya camane lah rupa ye makanan tu..sampai je sana tempat tu ( cam kilang tempat dia) sunyi sbb xde org pun kat situ melainkan uncle yg jual so suasana jual beli sgt tak meriah hoho..(aku nak click2 photog pun sogan)
rupa ye ting&tong adalah bende yg berbeza.and if kat malaysia kita panggil bepang.tp kat sini de pelbagai jenis.uncle tu jual 20000Rp & aku rembat 2 kotak utk atuk aku as buah tangan (^.^)v
dah abes sesi jual beli perjalanan di terus kan ke Medan.Way nak ke sana ambil masa 3jam kot & sepanjang perjalanan aku tgk pokok getah & kelapa sawit je...dah boring tgk pokok2 aku pun rehat kan mata hehe
tp kejap je cz en.driver bawak laju gilerrr sampai takut aku nk tido, lgpun diorg kt situ asik bunyikan hon je so agak terganggu gak lah..tp hon diorg x ler sebinggit kt malaysia sbb hon kt sini sebagai tanda say "hi, saya nak potong kamu" & bunyi ye sopan sikit.
dgn jalan yg agak sesak sikit way nak ke Medan dr 3jam jadi 4jam lbh..uhu punah harapan nak ke Pasar Ikan.sebab menurut en.tourguide Pasar Ikan tutup pukul 4ptg & kitorg sampai dah pukul 4.45ptg so kitorg juz ke kedai Hajjah Mariani.Aku  tak shopping kt sini sbb sini jual telkung,kain sarong&kain batik je&baju batik.semua bende tu aku dah beli masa aku g Kelantan before ke Medan uhu rugi2..time2 shoppin' kitorg terserempak dgn sorg pakcik ni,dia dari Malaysia.so berchit chat lah jap almaklum jmpe org kampung =)
dari kedai Hajjah Mariani kitorg di bawa ke Butik Rabbani..kt sini macam satu gedung jual pakaian muslimah..uhu kitorg sgt tak paham kenapa le dia bawa kitorg kt sini so kitorg jejalan je & tak beli mende pun. (maybe en.tourguide kite dapat komisyen kot if kitorg beli uhu) sementara nak tunggu dinner kitorg di ajak melepak kat Medan shoppin mall & dalam 7.30mlm kitorg sampai kat Lubuk idai for dinner.
dinner=ayam bakar& ikan bakar sodappp hingga menjilat jari

teh botol=500Rp je (wangi sgt..kitorg xboleh masuk)
selesai makan kitorg terus ke hotel Alpha Inn..
our room for 3rd night

view dr bilik aku
lepas check in kitorg ingat nak check d'out pe yg de kat bawah.so kitorg pun jejalanlah tgk pe yg de tp malang ye xde mende pun kt bawah uhu...kitorg just berposing kt jam tu je & nak melintas jalan kt situ agak mencabar keberanian aku uhu...

photog dr dekat
pakcik ni berusaha mengayuh
hotel kitorg

kitaorg ingt ade lah de org jual souvenir kt bawah ni tp xde pun mungkin dah balik tido kot.kitorg xcukup souvenir untuk dibawak balik uhu sbb ingt sempat ke Pasar Ikan kan...kalau lah aku tau aku beli kat samosir bebyk2 ( ni cite kalau lah uhu.)..penat dah menapak kitorg amik keputusan utk balik ke hotel je & kemas2 beg sbb esok sudah mau pulang...and kitorg kene check out dalam pukul 8pg esk..


 to B continue.............